فرهیختگان از دومین فراخوان صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

  • خانه
  • اخبار
  • فرهیختگان از دومین فراخوان صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: بهمن‌ماه سال گذشته بود که دانشگاه آزاد اسلامی «صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی» را راه‌اندازی کرد؛ صندوقی که نقش بسیار کلیدی، موثر و واقعی در اکوسیستم دانش‌بنیان، اقتصادی و اشتغالزایی پایدار دانشگاه دارد. ماهیت صندوق دانشگاه آزاد اسلامی ملی و سراسری است و نحوه کار آن به این صورت است که در سطح ملی ورود کرده و حل مساله‌های کلان کشور در بخش‌های گوناگون کشور را در دستورکار خود قرار می‌‌دهد. این درحالی است که سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری در یک حوزه و جغرافیای خاص فعالیت می‌‌کنند. صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌‌های پژوهش و فناوری کشور است که حالا از تاسیس آن چند ماهی می‌گذرد و در این مدت اتفاقات خوبی نیز در این حوزه افتاده است. درواقع این دانشگاه به‌عنوان یک نهاد پویا و تحول‌آفرین در سیر تکامل خود، تلاش می‌کند تا در هر برهه‌ای متناسب با نیازهای کشور گام برداشته و به‌عنوان یک دانشگاه کارآفرین و حل مساله ایفای نقش کند. تاسیس صندوق پژوهش و فناوری نیز به‌عنوان یک نهاد مالی مستقل و متمرکز برای حمایت از طرح‌های تولیدی و پژوهشی این خانواده بزرگ در همین راستا انجام و در اواخر سال گذشته به صورت رسمی فعالیت خود را کلید زد.

اما به‌صورت کلی باید دید صندوق‌های پژوهش و فناوری برای چه امری راه‌اندازی شده‌اند و حالا صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی قرار است چه کاری انجام داده و آیا فعالیت‌های آن به موازات سایر صندوق‌ها خواهد بود یا خیر. باید گفت صندوق‌های پژوهش و فناوری برای ارائه خدمات مالی و حمایتی بر طرح‌ها و شرکت‌های فناور تمرکز کرده‌ و چندی پیش با اخذ مجوز از هیات وزیران کار خود را آغاز کرده‌اند. از آنجایی که حوزه‌های فنی یا جغرافیایی به صورت تخصصی کار می‌کنند نهادهای مختلف دولتی، عمومی یا خصوصی مجوز تاسیس و راه‌اندازی صندوق را اخذ کرده و شروع به فعالیت کردند. دانشگاه آزاد اسلامی هم به‌عنوان یک نهاد مستقل و پویا برای آنکه بتواند خدمات بهتری را به جامعه مخاطب خود ارائه داده و در مسیر یک دانشگاه کارآفرین و حل مساله گام بردارد صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی را تاسیس کرد. این صندوق حالا یعنی در کمتر از یک سال تلاش دارد تا مسیر دانشگاه را از مسیر «آموزش‌محور» بودن به رویکرد «دانشگاه کارآفرین» تغییر دهد و با هدف ارائه انواع خدمات حمایتی در حوزه‌های مالی، توانمندسازی و تجاری‌سازی خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در تمام حوزه‌های جغرافیایی و فناوری در سطح کشور فعالیت می‌کند.

البته این صندوق برای هم‌افزایی حداکثری بین بازیگران اصلی زیست‌بوم نوآوری دانشگاه، برای ارائه هرچه بهتر این خدمات به ذی‌نفعان این زیست‌بوم، از ظرفیت خبرگان در اداره‌کل اقتصاد دانش‌بنیان و پارک علم‌وفناوری دانشگاه نیز استفاده کرده است. به همین دلیل، اولین فراخوان از مجموعه فراخوان‌های ارائه خدمات تسهیلات به طرح‌های فناورانه شرکت‌های فعال در زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، در تیر و مردادماه امسال برگزار شد و به طرح‌های برگزیده مطابق با شیوه‌نامه اول پرداخت شد. حالا در راستای ادامه این رسالت، فراخوان دوم با مجموع مبلغ تسهیلات 21 میلیارد ریالی در آبان و آذرماه امسال برگزار می‌شود.

اما هدف از این فراخوان چیست؟ بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای زمینه‌سازی در جهت تغییر رویکرد دانشگاه از آموزشی و پژوهشی به سمت دانشگاهی کارآفرین متکی بر دانش، فناوری و نوآوری، ارتقای بهره‌وری از ظرفیت‌های بالقوه موجود زیست‌بوم دانشگاه آزاد اسلامی مهم‌ترین هدفی است که پیگیری می‌شود. همچنین در سراسر کشور، سرمایه‌گذاری نقدی و غیرنقدی در قالب مشارکت خصوصا در طرح‌های دانش‌بنیان، مشارکت مستقیم خطرپذیر در طرح‌های فناورانه و ایجاد بستر لازم برای تجاری‌سازی فعالیت‌های فناورانه؛ عمده خدماتی است که در برنامه‌های آتی در دست تصمیم و اقدام است. به همین دلیل است که دانشگاه آزاد اسلامی ضمن آماده‌سازی بسترهای مهارت‌افزایی و نوآوری، زمینه حمایت از ایده‌های نو، دانش‌بنیان و تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری را ایجاد خواهد کرد و بازار نوینی در حوزه کسب‌وکارهای خرد و کلان را در کشور طراحی می‌کند.

پست قبلی
پست جدیدتر

پیام بگذارید