استان فارس میزبان بیستمین سفر استانی مدیران صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

  • خانه
  • اخبار
  • استان فارس میزبان بیستمین سفر استانی مدیران صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز جلسه انعقاد تفاهم نامه، عقد قرارداد تعیین نماینده و افتتاح دفتر صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در استان فارس با حضور مسئولین این صندوق و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در واحد شیراز در تاریخ 10 اردیبهشت 1402 برگزار شد.

در این جلسه مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: این صندوق به منظور ایجاد زمینه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، حمایت کمی و کیفی از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و ارائه خدمات و تسهیلات به کسب و کارهای دانش‌بنیان، خلاق، فناور و نوآور زیست‌بوم دانشگاه آزاد اسلامی کل کشور در حال فعالیت می‌باشد

مهندس عسکری غلام‌زاده افزود: با سه رویکردِ شناساندن ماهیت و کارکرد صندوق، آشنایی با ظرفیت‌ها و بستر‌ها و شناسایی معضلات و مشکلات استان‌ها، ایجاد باب همکاری در قالب تفاهم‌نامه، تعیین کارویژه‌های فناورانه و اقتصادی برای استان و معرفی نماینده استانی؛ سفرهای استانی را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری وجه‌ی  قانونی دارند و ماهیت حقوقی این موسسه شرکت سهامی خاص است. هدف این صندوق کمک به شرکت‌ها و صاحبان ایده برای تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه، نوآورانه و دانش‌بنیان، تسریع فرآیند تبدیل ایده به ثروت با حذف بروکراسی زائد، ایجاد کسب و کارهای جدید با ارزش افزوده بالا در حوزه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته می باشد.

 غلامزاده افزود: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی محدودیت جغرافیایی ندارد و این صندوق با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه وسیعی از کارشناسان فنی و اساتید خبره در همه حوزه‌های فناوری فعالیت می‌کند و شرکت‌های فعال در زیست‌بوم نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای دانشگاهی، اعضای هیئت علمی و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان فناور و خلاق اقصی نقاط کشور می باشند. خدماتی که این صندوق ارائه می دهد شامل: ارائه ضمانت‌نامه، ارائه تسهیلات، سرمایه‌گذاری، عاملیت مالی و خدمات تخصصی می باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صندوق علاوه بر تامین مالی در قالب تسهیلات؛ در بخش سرمایه‌گذاری به دو شکل مشارکت مدنی و مشارکت حقوقی آماده همکاری با شرکت‌های مستقر در واحدهای دانشگاهی است، توضیح داد در قالب مشارکت مدنی صندوق برای تامین سرمایه درگردش قرارداد یک شرکت فناور واحد دانشگاهی در یک پروژه  مشخص شریک می شود و نهایتا از سود پروژه سهم خویش را برداشت می نماید.

وی گفت برای شرکت‌های نوپا که هنوز گردش مالی خاصی ندارند امکان ارائه تسهیلات توسط صندوق وجود ندارد و به جای آن در قبال دانش فنی آن شرکت، صندوق بخشی از سهم آن شرکت را دریافت می‌کند و بدینگونه ارزش افزوده طرفین این مشارکت تعیین می‌گردد.

در پایان این نشست که با حضور معاونان دانشگاه، روسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، مدیران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور، مدیران مراکز رشد استان فارس و واحد شیراز برگزار شد، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان طرفین؛ آقای دکتر علیرضا والی‌پور به عنوان نماینده صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در استان فارس تعیین و معرفی گردیده و دفتر نمایندگی صندوق در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس افتتاح گردید.

در ادامه این سفر یک روزه مدیرعامل صندوق در نشستی با مدیران عامل شرکت‌های فناور مراکز رشد و سراهای نوآوری استان و اعضای هیئت علمی فناور دانشگاه به تبیین ماهیت، خدمات و دستاوردهای صندوق طی 2 سال گذشته پرداخت و به سوالات حاضران پاخ داد. همچنین مدیران صندوق با حضور در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز از دستاوردهای نوآورانه 7 شرکت و هسته بازدید نمودند.

آخرین برنامه این سفر یک روزه بازدید از ظرفیت‌های واحد علوم و تحقیقات استان فارس بود که 10 سال بلا استفاده مانده است. طی این بازدید که با حضور آقای دکتر سلطانی معاون هماهنگی استان، دکتر شایگان معاون پژوهشی استان و دکتر فارسی رییس واحد مرودشت برگزار گردید، مدل‌های پیشنهادی احیای این واحد به منظور تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس مورد تبادل نظر قرار گرفت و مقرر گردید پس از ارسال اطلاعات کامل و برآورد هزینه‌ها و درآمدها به صندوق؛ مسیرهای تامین مالی این طرح بررسی گردد.

پست قبلی
پست جدیدتر

پیام بگذارید