آیا تا به حال به خلق یک ایده تجاری فکر کرده اید؟

  • خانه
  • وبلاگ
  • آیا تا به حال به خلق یک ایده تجاری فکر کرده اید؟

در این مقاله به ذکر چند نکته مهم در نحوه تشخیص یک ایده تجاری خوب خواهیم پرداخت:

راه‌اندازی یک کسب و کار زمان و انرژی می طلبد و فرد باید دوران گذرگسترده‌ای از شناخت را پیرامون دنیای خود برای یافتن یک ایده تجاری که هم واقع‌بینانه و هم قابل اجرا باشد، بگذراند. سوال این است، هنگامی که ایده خوبی داشته باشید، چگونه می توان مطمئن شد که در یک پروژه موفق خواهد بود؟ برای آغاز و به عنوان اولین مرحله، بدون شک موضوع برنامه‌‎ریزی ضروری به نظر می‌رسد. همچنین پیشنهاد می‌شود، از طوفان فکری استفاده کنید و ایده‌های خود را در جایی که مخاطبان معتمد باگستره افکار متعدد حضور دارند، مورد آزمون قراردهید.

در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می توان به یک ایده تجاری عالی دست یافت؟

با تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت خود شروع کنید. درنظر داشته باشید که به چه چیزی علاقه دارید؟ به طور طبیعی در چه چیزی مهارت دارید؟در چه کاری خوب هستید؟ این موضوع خیلی حایز اهمیت است که موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه‌مندید و می‌توانید خود را در آن بطور مستمر بروز نمایید.

دیگران به شما چه می‌گویند و از نظر آن‌ها شما در چه موردی مهارت دارید؟  شاید شما یک استعداد پنهان دارید که دیگران در شما می‌بینند و هرگز تصور آن را نداشته اید که روزی می‌تواند منجر به یک اتفاق بزرگ شود . اگر چنین چیزی است و دارای مهارتی هستید که می‌توانید به بهترین نحو و با انرژی تمام، آن را انجام دهید، همین موردبرای شما، می‌تواند یک ایده تجاری عالی باشد. پس بهتر است با خانواده و دوستان خود صحبت کنید و نظر آن‌ها را نیز جویا شوید.

راه دیگر برای اندیشیدن در مورد ایده‌پردازی، این است که در حال حاضر چه مشکلی وجود دارد که نیاز به راه حل دارد؟ برخی از موفق‌ترین مشاغل ارائه‌دهنده محصولات یا خدماتی هستند که مشکلات دیگران را حل می کنند.

گاهی اوقات شما نیاز به یک منبع الهام برای تحریک در آن لحظه (جرقه اولیه) دارید. سعی کنید از دنیای اطراف خود الهام بگیرید. در اینجا به چهار موقعیت مناسب که می تواند به جست و جوی ایده کمک کند، اشاره شده است:

زندگی کارآفرینان موفق را مطالعه کنید. اگر نمی‌دانید کارآفرینان بزرگ قبلاً کجا بودند و چه کرده اند، شاید ندانید که آینده مسیر پیش‌رویتان چه خواهد بود؟به نوعی با مطالعه زندگی آن ها شاید نیازی به تجربه مجدد نباشد، به دنبال داستان‌های اصلی و بدون تعارف باشید و تجربیات تجاری موفق را مطالعه کنید. آن‌ها چگونه ایده تجاری خود را ارائه کردند؟ چه توصیه ای به کارآفرینان آینده دارند؟ قبل از شروع سفر خود و آغاز کار، هرچه می توانید مطالعه نموده و سعی کنید بخاطر بسپارید.

از تلفن‌ها و وسایل ارتباطی  هوشمند خود استفاده کنید. اگر می‌دانید که می‌خواهید یک برنامه ایجاد کنید، اما مطمئن نیستید دقیقاً می خواهید چه چیزی ارائه دهید، از طریق برنامه‌های جست و جو، به جست و جوی حوزه های مورد علاقه خود بپردازید و خوب پایش کنید که چه چیزی کم است؟ آیا حلقه‌ی مفقوده‌ای وجود دارد می توان آن‌را که در دستان شما یافت؟یا موضوعاتی وجود دارد که قابل بهبود است؟

آیا می‌توانید محصولات یا خدمات مشابهی را با استفاده از موتورهای جستجو پیدا کنید؟ بدون شک استفاده از اینترنت جهت یافتن محصولات و خدماتی که در بازار برای آن حضور دارید، فوق العاده مفید است. اما آیا تا به حال موردی را جست وجو کرده ایدکه  نتوانسته باشید آن را بیابید؟ این موضوع خود می‌تواند، نشانه‌ای از احتمال وقوع ایده‌ای باشد که می توانید با آن وارد بازار شوید.

به بررسی رسانه‌های اجتماعی بپردازید. افراد در رسانه‌های اجتماعی اغلب مسائل و مشکلاتی را که با محصولات فعلی، مکان‌ها، فرآیندها و غیره دارند شناسایی می‌نمایند، اما تعداد کمی از آن‌ها وقت می‌گذارند تا برای آن راه حلی ارائه دهند. خواندن شکایات مردم می‌تواند به شما در مورد مشکلات دیگران که می‌توانید آن‌ها را حل کنید، بینش خوبی بدهد.

درحالت کلی یک ایده موفق لزوما نباید دارای پیچیدگی خاصی باشد، بلکه اینطور به نظر می رسد که باید در موضوعات ذیل مورد بررسی قرار گیرد:

آیا این ایده ارائه راه حلی است برای حل مشکلات جامعه مخاطبانتان؟

آیا به اندازه کافی به آن علاقه مندید؟

چقدر واقع بینانه به موضوع پرداخته اید؟

چقدر این ایده با سرعت رشد روزافزون تکنولوژی وفق‌پذیر و قابل بروزرسانی است؟

گستره بازار آن در چه سطح و به چه صورت است؟پیش بینی حداکثر سهم اکتسابی از بازار چقدر است و چگونه قابل بهبود است؟

آیا پرداخت هزینه آن برای مشتریان جذابیت لازم را دارد؟

پست قبلی
پست جدیدتر

پیام بگذارید