انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان پزشکی قانونی کشور با عاملیت صندوق دانشگاه آزاد اسلامی

  • خانه
  • اخبار
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان پزشکی قانونی کشور با عاملیت صندوق دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان پزشکی قانونی کشور صبح روز یکشنبه 6 آذر 1401 با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد.

دکتر مسجدی با اشاره به وظایف و خدمات پزشکی قانونی در کشور گفت: براساس قانون پنج وظیفه برای سازمان تعیین شده که سه وظیفه آن در حوزه آموزشی و پژوهشی است و این بدان معناست که قانون‌گذار می‌دانسته سازمانی تشکیل می‌شود که اساس آن فعالیت‌های علمی و پژوهشی است و باید به طور مستمر در جهت ارتقای علمی تلاش کند.

وی ادامه داد: در کنار آن، دو وظیفه نیز به حوزه‌های تخصصی و خدماتی مربوط می‌شود و تمام مسائل حوزه پزشکی که جنبه قانونی پیدا می‌کند در این سازمان مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اهمیت و جایگاه نظرات پزشکی قانونی در تعیین تکلیف پرونده‌های قضایی، خاطرنشان کرد: به طور متوسط سالانه 2.5 میلیون پرونده قضایی در پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد، به بیان دیگر حدود یک سوم پرونده‌های قضایی برای رسیدگی به این سازمان ارجاع می‌شود و امروزه نظرات پزشکی قانونی در بسیاری از پرونده‌های قضایی به عنوان فصل الخطاب مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 465 مرکز پزشکی قانونی در کشور فعال است و به مردم ارائه خدمت می‌کند و در چهار حوزه تخصصی معاینات، تشریح، آزمایشگاه و کمیسیون در حال فعالیت است.

دکتر مسجدی به فعالیت‌های آزمایشگاه‌های تخصصی سازمان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از بخش‌های تخصص و مهم سازمان حوزه آزمایشگاهی است و از آنجا که نظر پزشکی قانونی برای دستگاه قضا بسیار مهم و تعیین کننده در صدرو رأی نهایی پرونده‌هاست، آزمایشگاه‌های ما به دانش روز دنیا تجهیز شده زیرا در بسیاری از پرونده‌ها انجام آزمایش‌های تخصصی برای ارائه نظر کارشناسی پزشکی قانونی را میسر می‌کند. هم اکنون 10 قطب ژنتیک قانونی در سراسر کشور وجود دارد و در حوزه تخصصی ژنتیک به مردم ارائه خدمت می‌کند.

دکتر مسجدی در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های سازمان در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن یک دانشگاه بزرگ محسوب می‌شود که بسیاری از دانشجویان در رشته‌هایی هم چون حقوق، پرستاری، مامایی، پزشکی و بسیاری از تخصص‌ها هم چون روانپزشکی، طب کار، جراحان مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی دوره‌هایی را در این سازمان طی می‌کنند.

دکتر مسجدی در ادامه با اشاره به تلاش‌های سازمان برای ارتقای جایگاه علمی و تلاش آن در بومی سازی و ساخت تجهیزات مورد نیاز، گفت: در فاصله کوتاهی بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در خصوص مسئله محور شدن پژوهش‌ها، نخبگان جوان ما موفق به تولید کیت ژنتیک با بالاترین استانداردها شدند و اکنون ایران پنجمین کشور دنیا در تولید کیت‌های ژنتیک در این سطح از کیفیت است و نشانگر ظرفیت علمی بالای پزشکی قانونی ایران است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در پایان با اشاره به توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی و ابزار خرسندی از امضای تفاهم‌نامه مشترک آموزشی و پژوهشی بین پزشکی قانونی و دانشگاه آزاد اسلامی اظهار امیدواری کرد: اجرای این تفاهم‌نامه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی و سایر حوزه‌های مشترک به نتایج خوبی برای کشور منتهی شود.

دکتر طهرانچی در ادامه این مراسم با بیان اینکه اکنون در دنیایی قرار داریم که شبه علم به جنگ علم آمده است، افزود: جریان غرب می خواهد افکار عمومی را با سطحی نگری و اطلاعات ناقص در خدمت خود بگیرد و به تعبیر مقام معظم رهبری می خواهند مغزها را در اختیار بگیرند که نتیجه آن تصرف کشورها باشد. در پایان جنگ جهانی دوم اتفاق قابل تأملی که رخ داد این بود که نشست اعلام پایان جنگ را در تهران برگزار کردند و روزولت، استالین و چرچیل به این نتیجه رسیدند که ایران یک کشور چند هزار ساله تمدنی است و هر که بخواهد پیروزی خود را اعلام کند، باید در این منطقه حضور داشته باشد. واقعیت این است آمریکا از آنچه در سال 1946 خوف داشت و به تهران آمد، اکنون از همان جا ضربه خورده و در این 70 روز عصبانیت خود را بروز داده است.

وی ادامه داد: با توجه به حوادث اخیر و اتفاقات پیش آمده مرجعیت نهادهای علمی بسیار مهم است و سازمان پزشکی قانونی کشور یکی از نهادهایی است که مردم در مسائل مختلف به آن رجوع می کنند و مراجعه بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر به این سازمان حاکی از این است که مردم مرجعیت سازمان پزشکی قانونی کشور را پذیرفته اند، بنابراین پاسخ های این سازمان هر چه قوی تر و عالمانه تر باشد، بهتر می تواند علم را از شبه علم، منطق را از بی منطقی و خبر صحیح را از خبرسازی دروغ تفکیک کند که بحمدالله سازمان پزشکی قانونی تاکنون در این امر موفق بوده و امیدواریم در این مسیر استوار بماند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت جهت گیری فناوری از نگاه قرآن خاطرنشان کرد: خداوند به حضرت داوود می‌فرماید که به او فناوری فلزکاری و زره بافی را آموخت، اما جهت این فناوری منافع للناس است. با اشاره به این آیات شریفه سوره سبا جهت فناوری باید برای مردم باشد نه شرکت و قشر خاص و اینکه ما به سمت فعالیت های فناورانه می رویم، برای منافع للناس است.

وی با بیان اینکه حکمرانی دینی، علم بنیان و حکمت بنیان است، اظهار کرد: تفاوت حکمرانی دینی با حکمرانی غرب در این است که غرب فقط مردم را می بیند، اما حکمرانی دینی براساس منافع مردم و رابطه با خدا تنظیم می شود. بنابراین در اسلام حکمت و علم چگونگی به کارگیری فناوری را تعیین می‌کند. یکی از افتخارات فقه شیعه این است که با صلبیت برخورد نمی کند و دوگانه حکمی علمی و «اثم کبیر» و «منافع للناس» در عالمان شیعه وجود دارد و براساس این چارچوب فکری است که مقوله مانند پیوند اعضا و استفاده از استخوان و قلب جسد در فقه شیعه راه حل پیدا می کند تا منافع للناس رعایت شود.

دکتر طهرانچی هدف همکاری علمی، تحقیقاتی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان پزشکی قانونی کشور را منافع برای مردم عنوان کرد و افزود: جهت گیری این دو سازمان که به دنبال منافع مردم است، بسیار مبارک است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه گسترده شهرپایه که دارای مرجعیت علمی در شهرهاست و سازمان پزشکی قانونی کشور که در نقاط مختلف کشور حضور داشته و در حوزه خود نیز دارای مرجعیت علمی است، می تواند همکاری های مثمرثمری با یکدیگر داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه با دارا بودن یک میلیون و 200 هزار دانشجو، 22 هزار عضو هیأت علمی و 32 هزار مدرس به صورت یکپارچه در حوزه های مختلف علمی فعالیت دارد که می توانیم در موضوع پزشکی قانونی یک دانشکده موضوعی مشترک با سازمان پزشکی قانونی داشته باشیم که در این دانشکده رشته های علوم پزشکی، حقوق، جامعه شناسی و … به موضوعات و مسائل حوزه پزشکی قانونی بپردازد.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می‌داند به عنوان بخشی از حاکمیت که در برگیرنده 40 درصد آموزش عالی کشور است، برای توسعه روابط با سازمان پزشکی قانونی کشور که سازمانی علمی و متعهد است، قدم بردارد و در این زمینه آمادگی کامل برای همکاری دو سازمان وجود دارد.

دکتر طهرانچی در پایان به پروژه مشترک مهندسی بافت بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان پزشکی قانونی کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم با کار توأمان این دو مجموعه بتوانیم اثرگذاری مناسبی در مرجعیت علمی و فناورانه کشور خلق کنیم.

شایان ذکر است عاملیت پروژه مشترک مهندسی بافت بر عهده صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد.

در مراسم امضای این تفاهم نامه دکتر مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سعید صابونی رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات، مهندس عسکری غلامزاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان، مشاوران و مدیران سازمان پزشکی قانونی کشور حضور داشتند.

 

پست قبلی
پست جدیدتر

پیام بگذارید