برنامه داریم تا صندوق دانشگاه را به صندوقی ویژه تبدیل کنیم/ انتظار افزایش سرمایه صندوق تا ۱۰۰۰میلیارد تومان

  • خانه
  • اخبار
  • برنامه داریم تا صندوق دانشگاه را به صندوقی ویژه تبدیل کنیم/ انتظار افزایش سرمایه صندوق تا ۱۰۰۰میلیارد تومان

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی؛ اولین همایش تخصصی و کاربردی آشنایی با صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه و رئیس هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری، دکتر آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، مهندس عسکری غلامزاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر شهاب نوروزیان علم مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه گذاری، دکتر علی رئیس پور مدیرکل اداره ایجاد توسعه آموزش های فناوری و خلاقیت، دکتر قباد بهزادی پور مدیرکل اداره کارآفرینی و مراکز رشد، دکتر لاله ملک نیا مدیرکل کانون های دانشگاه، صنعت و جامعه، مهندس امیر جعفری مدیر زیرساخت داده ای و رسانه، مهندس میثم آخوندی مسئول ارتباطات و اطلاع رسانی و جمعی از معاونین و مدیران کل ستادی سازمان مرکزی و همچنین روسا و معاونین واحدهای 25گانه استان تهران روز دوشنبه 24 خردادماه ساعت 10 صبح در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این همایش دکتر فیروزآبادی با اشاره به اینکه ظرفیت مالی صندوق برای پاسخ به 400 واحد دانشگاهی اندک است. اما هرجا نیاز ایجاد شود خداوند متعال کمک می کند، خاطرنشان کرد: اگر مطالبه جدی از سوی واحدها شکل بگیرد، مدیران ستادی دانشگاه به این نیاز لبیک خواهند گفت و صندوق پرباری خواهیم داشت.

انتظار افزایش سرمایه صندوق تا 1000میلیارد تومان در آینده نزدیک
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه در سال 94 ثبت شد و در اواخر سال 99 راه اندازی شد تا نماینده 400 واحد دانشگاهی و ده ها واحد زیرمجموعه دانشگاه آزاد باشد؛ به همین دلیل نیاز است که سرمایه آن ده ها برابر شود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه انتظار داریم سرمایه صندوق در آینده نزدیک تا 1000 میلیارد تومان افزایش پیدا کند تصریح کرد: از شورای اقتصاد دانش بنیان به ریاست دکتر طهرانچی مصوبه افزایش سرمایه صندوق دانشگاه به 120 میلیارد تومان تا پایان شهریورماه را اخذ نموده و برنامه داریم تا صندوق دانشگاه را به صندوقی ویژه تبدیل کنیم.

در ادامه این همایش مهندس عسکری غلامزاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سیر نگاشت قانونی صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی گفت: بسیاری از صندوق ها در حوزه جغرافیایی یا حوزه فناوی خاص فعالیت می کنند، اما صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه به دلیل گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی با چنین محدودیت‎ هایی روبرو نیست و این یک مزیت بسیار بزرگ است.

وی در ادامه ارائه تسهیلات، ارائه ضمانت نامه و سرمایه گذاری را سه خدمت عمده صندوق دانشگاه به واحدها و شرکت ها دانست و افزود: اولین ضمانت نامه در کمتر از یک ماه و در قالب 4 فقره به ارزش 185 میلیارد ریال برای واحد علوم و تحقیقات به ذینفعی شرکت ملی نفت ایران صادر شد و از سوی دیگر، صندوقی که در نیمه بهمن ماه سال 1399 افتتاح شده، در همان سال درآمد عملیاتی دارد که این مهم به معنای شکل گیری کاری خاص در این اکوسیستم است.

مهندس غلامزاده: امیدواریم سرمایه صندوق تا شهریورماه به 120میلیاردتومان برسد
مهندس غلامزاده به شرکت هایی که برای راه اندازی و آغاز فعالیت کردن نیاز به تامین مالی دارند بحث مشارکت مدنی را پیشنهاد داد و خاطرنشان کرد: ما به استارت آپ ها پیشنهاد نمی کنیم به سوی تسهیلات سوق پیدا کنند، بلکه مشارکت حقوقی ( مشارکت در سهام) ایده‎ال‎تر است.
در عاملیت مالی دستگاهها و واحدهای دانشگاهی؛ صندوق نقش کارگزار و عامل را ایفا خواهد کرد و با دستور آن نهاد پرداخت به متقاضیان معرفی شده را در دتسور کار قرار می دهد.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه همچنین ارائه تسهیلات از خط محل اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی را تشریح کرد و در ادامه افزود: شرکت های دانش بنیان می توانند از این ظرفیت بهره ببرند.
وی افزود برای شرکت¬های دانش¬بنیان از محل خط اعتباری که در صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات ایجاد خواهیم کرد؛ تسهیلات 500 میلیون تا سقف دو میلیارد تومان  در قالب نمونه سازی، قبل از تولید صنعتی، تولید صنعتی، سرمایه در گردش، لیزینگ و استصناع را که بخشی از تسهیلات صندوق دانشگاه آزاد است؛ ارائه خواهیم داد.
در بخشی دیگر وی اشاره داشت: با توجه به تادیه سرمایه صندوق بصورت کامل که در عرض کمتر از یک ماه از تاسیس، در اسفند ماه سال 1400 انجام شد؛ حجم ضمانت¬نامه¬های فعال صندوق از 200 میلیارد ریال تا مبلغ 600 میلیارد ریال افزایش یافت. همچنین امکان صدور ضمانت¬نامه تا سقف 16 میلیارد تومان در هر فقره میسر گردید.
مهندس غلامزاده عقد تفاهم نامه با اداره کل کانون های صنعت، جامعه دانشگاه و عقد تفاهم نامه با اداره کل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه گذاری دانشگاه ازاد اسلامی را بخشی از تفاهنامه های به امضا رسیده صندوق دانشگاه عنوان کرد و گفت: امیدواریم تا پیش از شهریورماه سال جاری سرمایه صندوق به 120 میلیارد تومان برسد تا منابعی که مدنظر متخصصین است در اختیار ایشان قرار گیرد.
وی  تاکید کرد: به دنبال این هستیم مجوز دانش¬بنیانی را برای صندوق دانشگاه آزاد از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ کنیم؛ تا بحث هم¬سرمایه¬گذاری از محل صندوق نوآوری و شکوفایی را با قدرت پیش بریم.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه فعلی صندوق را تنها 20 میلیارد تومان توصیف کرد و افزود: طبیعتا این سرمایه اهرم کافی برای تعامل با بانک ها نیست.
وی طراحی سامانه ای آنلاین جهت تشکیل پرونده شرکت ها و تعاملات بدون بروکراسی زائد را یکی از برنامه های صندوق تا پایان  سال1400 دانست و ادامه داد: قرار براین است ذیل سامانه هر شرکت با یکبار ثبت نام تشکیل پرونده دهد و فرآیند کار خود را مشاهده کند و بدین شکل بروکراسی زائد به طور کامل حذف خواهد شد و هر واحدی منابع و مصارف، ابطال ضمانت نامه ها و موارد دیگر را می تواند آنلاین مشاهده کند.

پست قبلی
پست جدیدتر

پیام بگذارید