استان بوشهر میزبان نوزدهمین سفر استانی مدیران صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

  • خانه
  • اخبار
  • استان بوشهر میزبان نوزدهمین سفر استانی مدیران صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش روابط عمومی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، صبح روز دوشنبه 28 آذرماه 1401، نشست مشترک مدیران صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در سالن شهید علیمحمدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.

دکتر حیدری سنگستانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در ابتدای جلسه ضمن خیرمقدم گویی به حضار، با اشاره به اینکه تحقق اهداف، مأموریت‌های گام دوم دانشگاه و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از وظایف مهم کنونی ارکان دانشگاه است، گفت: باید تلاش کرد تا بیش‌ازپیش بسترساز تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین بود و با استفاده از بسته‌های حمایتی سازمان مرکزی و دیدگاه مناسب مسئولان سازمان، این روند را سرعت بخشید.

سروش حیدری سنگستانی مطرح کرد: هر رئیس و مدیر در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر باید نیمی از فعالیت ضروری خود را به عرصه دانش‌بنیان اختصاص داده و این رویکردی بوده که از ابتدای پذیرش مسئولیت در استان جاری شده؛ چراکه از دانشگاه آزاد اسلامی استان به‌عنوان نخستین مرکز آموزش عالی استان و با قریب به چهار دهه قدمت، انتظارت زیادی می‌رود.

وی با اشاره به تحصیل ۱۵ هزار دانشجو در این دانشگاه و فعالیت نزدیک به ۶۰۰ کارمند و عضو هیئت علمی در واحد‌ها و مراکز استان بوشهر بیان کرد: این ظرفیت بزرگی است که در اختیار دانشگاه قرار گرفته و دانشگاه به‌خوبی به این ظرفیت آگاه بوده و در حال هدایت آن در راستای تعالی کشور است. زیرساخت‌های خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر وجود دارد؛ اما برخی به دلیل فرسوده شدن، جوابگوی نیاز توسعه‌ای دانشگاه نیست و با اخذ مجوز‌های لازم از سازمان مرکزی، این کمبود با سرعت و جدیت در حال جبران است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های متنوع و اثرگذاری را برای ورود جدی به مبحث اشتغالزایی و اقتصاد دانش‌بنیان پی‌ریزی کرده است، ادامه داد: تاکنون ۱۸ کارگروه تخصصی متشکل از دانشجویان، استادان، کارکنان به‌عنوان ارکان دانشگاه و فعالان صنعت و جامعه یعنی نخبگان اقتصادی، نمایندگان صنایع، کسب‌وکار‌های کوچک، اصناف، ایده‌پردازان و افراد خلّاق در این دانشگاه ایجاد شده که فعالیت‌ها، اهداف و فرآیند‌های دانشگاه بر مبنای خروجی این کارگروه‌ها شکل گرفته تا برنامه‌های دانشگاه هدفمند و با سرعت بیشتری پیش برود.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی هم با تشریح اهداف ایجاد این صندوق و گزارشی از روند کارکرد و چگونگی ارائه بسته‌های حمایتی توضیح داد: صندوق‌های پژوهش و فناوری با هدف تمرکز بر ارائه خدمات مالی و حمایتی به طرح‌ها و شرکت‌های فناور ایجاد شده است. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور نیز از این امر مستثنی نبوده و با هدف ارائه خدمات بهتر و سهل‌الوصول‌تر به جامعه مخاطبان خود از سال ۱۳۹۴ درصدد تأسیس صندوق تخصصی برآمده که با تغییرات بنیادین رویکرد مدیریت عالی دانشگاه و تغییر مسیر از «آموزش محور» بودن به رویکرد «دانشگاه کارآفرین» این امر شتاب بیشتری یافته و نهایتاً با هدایت رئیس و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، بهمن‌ ۱۳۹۹ تأسیس شد.

عسکری غلامزاده یکی از اهداف سفر استانی خود را تبیین ماهیت و خدمات صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانست و توضیح داد: معرفی اینکه این صندوق و خاستگاه آن چیست و چه کاری انجام می‌دهد، هدف دیگر شناسایی و جمع‌آوری ظرفیت استان‌هاست. بستر لازم برای حمایت مالی از فعالیت‌های نوآورانه فراهم‌شده و هیچ محدودیتی برای استفاده از بودجه صندوق برای استان‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول روش‌های ارائه بسته‌های حمایتی صندوق را برشمرد و ادامه داد: ارائه انواع خدمات مالی، مشارکت مدنی، تسهیلات، مشارکت حقوقی یا سرمایه‌گذاری خطر پذیر (VC)، ضمانت‌نامه، ازجمله خدمات صندوق پژوهش و فناوری است.

در این جلسه رؤسای واحد‌ها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر به تشریح ظرفیت‌ها و اقدامات دانش‌بنیان واحد خود پرداختند و خواستار حمایت‌های مالی برای به سرانجام رساندن و تجاری‌سازی طرح‌های خود شدند. طرح‌ها و محصولاتی در حوزه‌های مختلف، مانند تولید انبوه سنسور تشخیص آب در هیدروکربن‌ها، تکثیر و پرورش آبزیان دریایی، تولید پودر گوجه‌فرنگی، گیاهان دارویی، برندسازی محصولات، بسته‌بندی خرما، دریانوردی، صنایع‌دستی، سامانه‌های نرم‌افزاری، گردشگری و غیره از اهم آنان بود.

همچنین حجت‌الاسلام سیدمهدی قاضی‌زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در  ۳۵ امین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه دانشگاهی موفق است که خلق سرمایه کند، اظهار کرد: اولویت خلق سرمایه باید، خلق سرمایه دانش‌بنیان باشد. دانشگاه فراتر از یک صنف یا صنعت با داشتن توان علمی باید دانش و فناوری خلق کند که در سایه این دانش؛ یا خود خلق سرمایه کند یا با وصل شدن به مراکز تولیدی و صنعتی مسبب خلق سرمایه شود.

وی افزود: حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، چهارم و کارآفرین باید گام‌به‌گام میسر شود. کشور زمانی نیازمند برطرف شدن نیاز‌های آموزشی با توجه به حجم بالای تقاضای تحصیل بود؛ اما در شرایط کنونی توجه بیش‌ازحد به این مسئله بحران‌زا خواهد بود تا حل معضل.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر تأکید کرد: دانشگاه باید به‌عنوان حلقه وصل، شرایطی مجازی و فیزیکی برای اتصال میان تفکرات قشر دانشگاهی و حتی مبتکرین غیردانشگاهی با صنعت را ایجاد کند تا ایده‌ها به تولید و فروش منجر شود. مناسب است دانشگاه ظرفیتی ایجاد کند که تولیدکننده ایده و مخترع، بعد از خلق ایده و فکر خود بتواند از آن کسب درآمد کرده و به مراکز مورد تقاضا به فروش برساند تا این صاحب فکر بتواند برای خلق ایده‌ای جدید اقدام به فعالیت کند.

در پایان این نشست به منظور تشریک مساعی در حمایت و گسترش بازار محصولات دانایی‌‌محور، دانش‌بنیان و ارائه کمک‌ها، خدمات مالی و پشتیبانی به شرکت‌ها و مراکز نوآور و مؤسسات دانش‌بنیان، تفاهم‌‌نامه‌ای به امضای عسکری غلام‌زاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی و سروش حیدری سنگستانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر رسید.

لازم به ذکر است همزمان با برگزاری جلسه هیئت رئیسه، مهندس کیانی مدیر ارزیابی و نظارت صندوق با مدیران عامل 6 شرکت فناور برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در قالب میز خدمت به گفت‌وگو پرداخت و ضمن تشریح خدمات قابل ارائه صندوق با دستاوردهای فناورانه آن‌ها آشنا شد.

بازدید از غرفه‌های نمایشگاه هفته پژوهش این واحد دانشگاهی از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه مدیران صندوق به استان بوشهر بود. در ادامه مدیرعامل و مدیران صندوق به اتفاق رئیس و معاونان دانشگاه از زمین 67 هکتاری دانشگاه واقع در سواحل دلوار که به منظور طرح پرورش میگو اختصاص یافته است بازدید نموده و فرایند تامین مالی برای بهره‌برداری از این طرح را بررسی نمودند.

برگزاری کارگاه معرفی خدمات صندوق به اعضای هیئت علمی فناور، شرکت‌ها و هسته‌های فناور و پرسش و پاسخ با فناوران دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر آخرین برنامه‌ این سفر یکروزه بود.

پست قبلی
پست جدیدتر

پیام بگذارید