چرا طرح کسب و کار (بیزینس پلن) مهم است؟

طرح کسب و کار یک ابزار بسیار مهم و استراتژیک برای کارآفرینان است. یک طرح تجاری خوب نه تنها به کارآفرینان کمک می نماید تا بر مراحل خاصی که برای موفقیت ایده های تجاری لازم است، تمرکز کنند، بلکه به آن‌ها در دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت نیز کمک خواهد نمود. بنجامین فرانکلین در اهمیت برنامه ‌ریزی گفته است: “اگر در برنامه‌ریزی شکست خورده اید ، پس همواره در حال شکست هستید.”

داشتن یک طرح تجاری برای کارآفرینی بسیار ضروری است، این درحالی است که برخی از کارآفرینان نیاز به داشتن یک برنامه کسب وکار را درک ننموده‌اند. بسیاری از آن‌ها مایل به نوشتن برنامه خود نیستند و تجربیات متعددی وجود دارد که گویای این است که  طرح‌های تجاری آن‌ها عموما بصورت غیرتخصصی و با بی‌میلی تهیه شده که عموما، بی‌استفاده یا بی ربط است.

بسیاری از کارشناسان تامین مالی مشاغل براین معتقدند که البته فقط داشتن یک طرح تجاری خوب کافی نیست. اگر نتوانید یک برنامه استراتژیک را برای عملی ساختن ایده تجاری خود، بدرستی اجرا نمایید، حتی ایده‌های تجاری ناب نیز می تواند بی فایده باشد. اگر به دنبال جذب سرمایه از سرمایه گذاران و وام دهندگان نهادی هستید ،به خاطر داشته باشید که داشتن یک طرح تجاری خوب بسیار ارزشمند است. شما باید برنامه‌ای مستند داشته باشید که خود گویای اهدافتان باشد. همچنین این طرح  باید واضح، خوانا و قابل فهم باشد.

لذا می توان این گونه اظهارداشت که برای کارآفرینان علاوه برداشتن یک طرح کسب وکار خوب و استاندارد، برنامه ریزی صحیح زمانی و نحوه پیاده سازی نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

قبل از نوشتن یک طرح تجاری، توجه به دو عامل مهم ذیل ضروری به نظر می رسد :

چه کسی خواننده طرح کسب و کار شما خواهد بود؟

می خواهید چگونه به آن ها پاسخ دهید و توجیه شان کنید؟

به عنوان مثال، اگر به افزایش سرمایه علاقه دارید ، به احتمال زیاد مخاطبان شما، سرمایه گذاران خواهند بود. اگر به مشارکت یا سرمایه گذاری مشترک علاقه دارید، مخاطباتان، شرکای تجاری بالقوه شما، خواهند بود. این مخاطب هر کسی که باشد، برای حصول نتیجه، روی پیام کلیدی که می خواهید آن‌ها دریافت کنند، تمرکز نمایید.

صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن کارشناسان و مشاوران خبره، آمادگی لازم، جهت مشاوره و نگارش طرح کسب وکار شرکت شما را دارد.

پست قبلی
پست جدیدتر

پیام بگذارید