تمهید مقدمات مشارکت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در رویداد عصر امید صنایع و خدمات دریایی

  • خانه
  • اخبار
  • تمهید مقدمات مشارکت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در رویداد عصر امید صنایع و خدمات دریایی

عسکری غلامزاده مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که برای حضور در پیش رویداد عصرامید صنایع و خدمات دریایی به بوشهر سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه تاکنون بیش از 22 سفر استانی به منظور شناخت زیست بوم فناوری استان ها و معرفی ظرفیت ها و خدمات این صندوق به استان های کشور انجام شده است، گفت: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی محدودیت جغرافیایی ندارد و این صندوق با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه وسیعی از کارشناسان فنی و اساتید خبره در همه حوزه‌های فناوری فعالیت می‌کند.

غلامزاده با یادآوری اینکه این صندوق با هدف ایجاد زمینه های مشارکتی، سرمایه گذاری بخش غیردولتی و حمایت کمی و کیفی از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، ارائه خدمات و تسهیلات به کسب و کارهای دانش بنیان تأسیس شده است، متذکر شد: اهداف و وظایف محوله به صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی دانشگاه آزاد اسلامی از یک سو و تجربیات بخش خصوصی از سوی دیگر می تواند ایجاد بستری تخصصی برای هدایت سرمایه گذاران بخش خصوصی و نیز حمایت از ایده ها و طرح‎ ها فراهم کند تا فرصت ‎های نوین به منظور تجاری شدن محصولات مهیا شود.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از حمایت همه جانبه صندوق از فعالیت‌های نوآورانه خبر داد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از آموزش‌محوری عبور کرده و در تلاش است تا تبدیل به دانشگاهی کارآفرین شود که خوشبختانه با اقداماتی که در این چند سال انجام‌شده توانسته گام‌های بسیار مؤثر و مفیدی در این راه بردارد به‌نحوی‌که کاستی‌های گذشته به نحو چشمگیری جبران شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بستر لازم برای حمایت مالی از فعالیت‌های دانش بنیان و نوآورانه فراهم‌شده و هیچ محدودیتی برای استفاده از بودجه صندوق برای استان‌ها وجود ندارد، تشریح کرد: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نخستین صندوق غیردولتی کشور به لحاظ قدرت سرمایه است.

وی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی وسعت جغرافیایی بالایی دارد و در تمامی‌استان‌ها و بسیاری از شهرهای کشور دارای واحد یا مرکز دانشگاهی است؛ از این رو صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه نیز می‌تواند مانند یک صندوق ملی یاور مجموعه های فناور در تامین منابع مالی موردنیاز باشد.

غلام زاده با اشاره به اینکه اعطای حمایت های صندوق به شرکت ها، یک حمایت برد برد برای شرکت‌های دانش بنیان است، توضیح داد: این شرکت ها علاوه بر دریافت منابع مالی، برند دانشگاه آزاد اسلامی را نیز در مراودات کاری خود خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه صندوق پژوهش و فناوری با ورود به حوزه‌های تخصصی مالی در کوتاهترین زمان ممکن و با حداقل تشریفات اداری به عنوان یک حامی مالی و تسهیل گر در کنار کارآفرینان است، افزود: فناوران مستقر در سراهای نوآوری با یک نهاد مالی مواجه هستند که از آنها حمایت خواهد کرد، و سرمایه واحدها در این صندوق سرمایه‌گذاری شده و از طریق آن، در پروژه‌های خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری به دو شکل مشارکت مدنی و مشارکت حقوقی با شرکت‌های مستقر در واحدهای دانشگاهی صورت می گیرد، توضیح داد: در شکل مشارکت مدنی صندوق برای تأمین سرمایه در گردش قرارداد یک شرکت فناور واحد دانشگاهی در یک پروژه مشخص شریک می‌شود و نهایتاً از سود پروژه سهم خویش را برداشت می‌نماید. اما برای شرکت‌های نوپایی که هنوز گردش مالی خاصی ندارند، گزینه مشارکت حقوقی یا سرمایه گذاری خطر پذیر پیشنهاد می گردد چرا که امکان ارائه تسهیلات توسط صندوق وجود ندارد و به جای آن در قبال دانش فنی آن شرکت، صندوق بخشی از سهم آن شرکت را دریافت می‌کند و بدین‌گونه ارزش افزوده طرفین این مشارکت تعیین می‌گردد.

گفتنی است پیش رویداد عصر امید صنایع و خدمات دریایی با حضور 30 شرکت فعال در حوزه خدمات و صنایع وابسته به دریا از استان های کشور، با مشارکت منطقه دوم نیروی دریایی سپاه و با بازدید از صنایع مهم دریایی بوشهر همچون شرکت صدرا، مؤسسه دریایی شهید محلاتی و اداره بنادر و گمرکات بوشهر و جلسات تخصصی فنی با کارشناسان این نهادها انجام شد.

صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز به منظور تسهیل گری خدمات اعتباری و مالی، در کنار دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و سایر ادارات کل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، نقش مهمی در اجرای این رویداد و همرسانی فناوران زیست بوم نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان های کارفرمایی و متقاضی رفع نیازهای صنعتی و فناوری؛ ایفا خواهد نمود.

پست قبلی
پست جدیدتر

پیام بگذارید